Retargeting - en plage eller et godt verktøy?

Retargeting  |  Skrevet av Dennis Aasterud Pedersen  |  18.02.2020  |  Mer fra SDM-Bloggen

Retargeting eller remarketing er kjente begreper når man snakker om annonsering digitalt. Om Retargeting sier simpli.fi
«Roughly 98% of consumers will leave a site without converting. Here is your chance to re-engage them with a completely new level of performance and insight. Site Retargeting targets users who have already visited your site while they are visiting other sites across the web. Site retargeting is a highly effective method of converting site visitors into purchasers.»

Bør man benytte seg av retargeting?

Som mange andre spørsmål er ikke dette nødvendigvis et «ja/nei-spørsmål». For mange er svaret et soleklart «ja», men ikke for alle. Før du gjør noe med dette, bør du tenker over hva du ønsker å oppnå med et slikt løp. 

Eksempler på noe man ønsker å oppnå kan være;
– hente tilbake brukere som tidligere har konsumert innhold du har publisert for å vise frem nytt innhold
– få brukere som har vist interesse for produkter eller tjenester til å komme tilbake for å fullføre kjøpet
– mersalg til brukere som har kjøpt noe tidligere
– ytterligere merkevarebygging blant en målgruppe som har vist interesse for bedriften tidligere
– vise «muskler» gjennom å vise seg frem til en attraktiv målgruppe i kjente medier som tidligere har vært forbeholdt de største annonsørene
– konvertere brukere til følgere av nyhetsbrev o.l.

Videoen viser et klipp fra Mediespalten i SD Medias Videoserie, som omhandler retargeting. Se alle episodene her.

Personlig er jeg en tilhenger av gode retargeting-løp og en motstander av dårlige. I videoen ovenfor viser jeg frem to eksempler på dårlig bruk, utført av store aktører. I begge tilfellene kunne det enkelt vært gjort på en bedre måte. I det første eksemplet tar jeg for meg en SaaS-leverandør (Software as a Service) som vi er kunder av i SD Media. De har ikke flere ting å selge oss, da vi er en kunde som har kjøpt alle tillegg som er mulig å kjøpe gjennom dem. Til tross for dette, fortsetter de å vise meg annonser hvor de forsøker å selge meg produkter jeg allerede har kjøpt – og som attpåtil ikke går an å kjøpe flere ganger. Dette gjør at jeg blir mer oppgitt enn oppstemt, og kan kategoriseres som slett arbeid fra markedsavdelingen. Dette er bortkastede penger. 

Les også: Digital Strategi, hvor bør du begynne?

Så, hvordan mener jeg Elementor kunne brukt penger på retargeting? 

Vel, i utgangspunktet tenker jeg at Elementor ikke har et behov for å fortsatt eksponere meg for annonser. Hadde jeg styrt markedsføringen til Elementor ville jeg satt opp følgende retargeting-løp med utgangspunkt i egen hjemmesidetrafikk:
Løp 1) Alle brukere som har vært på Elementor.com, men som ikke er aktive kunder. 
Litt flåsete, men overordnet budskap: «Kom tilbake til oss, og kom i gang med  The World’s Leading WordPress Page Builder»
Løp 2) Alle brukere som har kjøpt grunnmodulen men ikke en utvidet løsning.
Budskap: «Oppgrader til PRO, og få tilgang til….»
Løp 3) Dette er ikke en nødvendighet, men om de ønsker å fortsette å pleie meg som PRO-kunde (de bruker tross alt penger på sånne som meg i dag). Vis «Tips and tricks»-annonser som viser hvordan jeg bruker Elementors fulle potensiale. Desto flere add-ons og komplekse løsninger jeg bruker, jo vanskeligere blir det for meg å si opp vårt abonnement. De bygger altså en slags tvungen kundelojalitet gjennom å hjelpe meg til å benytte alle tjenestene. 

Min partner, Stian Jarnbjo, hadde også et godt eksempel på et retargeting-løp som overhodet ikke fungerer, og jeg velger å sitere en samtale vi hadde for noen dager siden.

Dennis, jeg fikk akkurat opp en annonse, som jeg for øvrig har fått opp ofte i det siste. Ving annonserer med "Ekstra gode tilbud | Nærhet til sol i vinter | Reis fra Oslo til Gran Canaria". Jeg bestilte tur til Gran Canaria for en måneds tid siden, og har fått opp annonser siden. Hadde jeg bestilt av en annen aktør, er det klart at det kan være vanskeligere å plukke opp, men jeg bestilte jo til og med gjennom Ving... Burde ikke en aktør som Ving ha kontroll på så enkle aktiviteter?

Stian Jarnbjo, Partner og Digital rådgiver

Dette ble et innlegg hvor jeg nærmest kritiserer aktører åpenlyst. Det var aldri intensjonen, men jeg synes disse eksemplene belyser utfordringer som jeg tror mange kan kjenne seg igjen i. Om jeg skal konkludere, mener jeg at du i aller høyeste grad bør vurdere å igangsette forskjellige retargeting-løp, og når du er ferdig med å vurdere og er klar til å sette i gang, tar du kontakt med noen som kan det. Det er i utgangspunktet ikke veldig avansert å lykkes med slike aktiviteter, men det fordrer at man «har med seg hodet», om ikke kan man oppleves som en pest og en plage for både eksisterende og potensielle kunder – og det ønsker man jo ikke!

Lykke til!

Kanskje du finner dette interessant også?

SD Media - Digital Strategi
Tjenester
Digital Strategi

Hvordan lage en digital strategi?
Før du kan begynne å jobbe med din digitale strategi, må du besvare en del spørsmål.

SD Media - Kontekstuell annonsering
Tjenester
Kontekstuell Annonsering

Kontekstuell annonsering er en form for annonsering som gjør at du kan nå målgruppen din, uten bruk av data. Kort fortalt kan du vise dine annonser på artikler som omhandler utvalgte temaer, ord eller fraser.

SD Media AS - Datadreven Markedsføring
Tjenester
Datadreven Markedsføring

Når en markedsfører sikrer seg innsikt om brukere, brukeradferd, trender, osv, og bruker denne kunnskapen/dataen til markedsføringsformål, kaller vi dette Datadreven Markedsføring.